کشف نوعی از ژن های چاقی که با محافظت از سلامت متابولیک مرتبط هستند

16مارس 2021- در مجموع دانشمندان توانستند 62 ژن را شناسایی کنند که منجر به افزایش سطح چربی در بدن می گردند، اما همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و متابولیکی را کاهش می دهند.

از نظر تاریخی، افراد چاق همیشه مستعد بیماری های متابولیکی بوده اند زیرا سطح گلوکز و لیپید در خون آنها بالا است و همچنین فشار خون بالایی دارند.اما این مطالعه ی جدید نشان داد که 45 درصد از افراد چاق در واقع دارای سطح سالمی از قند و چربی خون هستند و بنابراین خطر بیماریهای متابولیکی برای آنها بیشتر نیست.

دکتر Tuomas Kilpeläinen از مرکز تحقیقات متابولیک در بنیاد نوو نوردیسک (CBMR) در دانشگاه کپنهاگ، گفت: به نظر می رسد ژن های شناسایی شده با کمک به حفظ یک بافت چربی سالم برای سلامتی ما مفید هستند. برخی از ژن ها ممکن است اهدافی را برای توسعه روش های درمانی جدید ارائه دهند که با بهبود سلامت بافت چربی ما، خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهند.

کشف این ژن ها پس از تجزیه و تحلیل داده های گرفته شده از صدها هزار نفر انجام شد. محققان چربی بدن آنها را با نشانگرهای خطر بیماری مقایسه کردند.آنها از طریق این تحقیقات کشف کردند که 62 ژن هم با سطح بالایی از چربی بدن و هم با خطر کمتری برای بیماریهای قلبی متابولیک ارتباط دارند.

دکتر Lam Opal Huang، از CBMR گفت: ما در این مطالعه از یک روش داده محور استفاده کردیم که ما به ما اجازه داد ژن های جدیدی که با سلامت بافت چربی در ارتباط هستند را به جای ژن های چاقی شناخته شده ی مرتبط با سیستم عصبی مرکزی، که به طور معمول با چاقی ناسالم مرتبط هستند، پیدا کنیم.

پروفسور Ruth Loos  از دانشکده پزشکی Icahn، که او نیز در این تحقیقات نقش داشت، گفت: به طور واضح، چاقی یک بیماری پیچیده است زیرا همه ی افراد دارای اضافه وزن به یک اندازه در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق نیستند. دانستن اینکه کدام ژن ها افراد را از ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند، در نهایت به ما کمک می کند تا افراد چاق در معرض خطر را بهتر شناسایی و درمان کنیم.

این یافته ها در مجله Nature Metabolism منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2021/mar/obese-genes-indicate-metabolic-health-protection.html